|
|
|
Ütsiotsõ, see on Võro-eesti sõnaraamatu
järgi järjest; vahetpidamata, pidevalt, kogu aeg; rassõ
om ütsiotsõ kõvva tüüd tetäq:
raske on vahetpidamata kõvasti töötada. Meie
lauljate kohta maksab see, et laulmist on raske lõpetada,
laulud aina tulevad üksteisele otsa..
Ütsiotsõ on 4 seto meeskoori Liinats´urade
liiget, kellele peale rahvalaulu meeldib ka vanamuusika. Need
on Urmas Kalla, Andreas Kalkun, Lauri Sommer ja Kaspar Kolk. Kamba
kutsus 2005 kevadel Põlva rahvalaulu töötluste
festivaliks kokku Urmas. Seal oli seni ainuke kontsert. Eks oli
laulud ennegi ja mõne Lõuna-Eesti viisiga on tunne,
et selle laulmise juures on mingeid vaiksemaid ja vanamuusikalisi
võimalusi - mitte, et seda päris ära sättida
- vana keel ja kylakõla on samamoodi olulised - aga laulda
ja vaadata, mis tekib. Et arhailises meestelaulus oleks rohkem
võimalikke maailmu.
Las laulud räägivad enda eest:
|
-
Lõikajate istmed |
Urmas: Karula viis ja sõnad Tampere järgi
(Eesti rahvalaule viisidega I). Ei teagi, ja võite ise mõelda,
kas need laulus öeldud pingid või asemed tähendavad
istumis- või magamisasemeid. Nii et polegi selge, kas töölised
tahavad tulla pärast tööd aega veetma või
magama. Ja eks need "iluhelmed" näita, et seegi on
õieti naiste laul.
|
-
Mari kulda |
Lauri: See on Lõuna-Eesti trubaduurilyyrika
- neiu abieluõnn on justkui seotud puude õnnistusega.
Õunapuu ja naise viljakad ja õitsevad seosed ulatuvad
õuna-Eestis kuhugi aegade hämarasse, sinna, kus need
puud siia maale tulid. Eeva ja õuna motiivi võib kah
siia põimida, aga naise and ja andumine pole mingi patt,
vaid kink. Ja peiu on "hele roos", nagu prantsuse keskaja
fin´amori aegadelgi.
|
Urmas: Räpinä (täpsemalt Veriora
valla) viis; teisend laulust "Kuldne noorik" (rohkem tuntud
Setumaal, vist ka piirneval Võrumaal); kasutasimegi mujalt
pärit sõnu, sest Räpinä üleskirjutuses
oli antud ainult üks rida.
|
-
Töölt tulek |
Urmas: Sellise pealkirja all on laul Jakob Hurda
"Vana Kandle" Põlva köites. Olen sealt sõnad
võtnud. Ka viis pärineb Põlva khk, on 1930ndail
aastail salvestatud ja lauldud on samu sõnu.
|
-
Õtak tulõ |
Urmas: Algne viis ja osa sõnu pärit
samalt lauljalt kui eelminegi, lauldes muudan viisi oma tunde järgi;
sõnad on Põlva ja Räpinä khk-s sarnased.
|
-
Tõuse päev |
Urmas: Sõnad ja viis pärit Kodavere
khk Kavastu vallast, lõunaeesti keele põhjarajalt
(kaugemal põhjapool on ka Kodavere murrak juba idamurdeline);
samast kandist on pärit ka teine, tutavam viis, mida enamasti
lauldakse sõnadega "Veere,veere, päevakene",
kuid sobib samuti ka päeva tervitamiseks.
|
-
Venna sõttaminek |
Urmas: Viis salvestatud 1930ndail Räpinä
khk Meeksi (Miiksi) vallast; "Venna sõjaloo" sõnad
on Lõuna-Eestis laialt tuntud ja küllalt sarnased; siinsed
sõnad võtsin Hurda "Setukeste lauludest I";
ka need on Räpinä khk-st; eriline on, et välja on
arendatud just sõttaminek ja jumalagajätt ning et sellega
laul lõpebki
|
-
Valge neiu |
Urmas: Viis Võnnu khkst (ainult noodikirjas);
sealt on ka sõnu üles kirjutatud, aga eks mul ole siin
mitme kandi sõnad segunenud; näib, et Võnnu kandis
oli see üldse üks viimaseid vanemaid rahvalaule (peale
märdi- ja kadrilaulude), mida 70 aasta eest veel mäletati;
sarnaste viisidega on lauldud mujalgi Lõuna-Eestis, aga Võnnu
on üks mu kodukihelkondi, sellepärast laulan nii.
|
-
Kitsõ kirmas |
Lauri: Seto kylapeo lugu, kuhu poisid ikka ilusaid
tydrukuid kaema tulid - vankritega Kitsõ kylla, eetripudel
kaasas ja mõni väike kingitus taskus. Kenakesi on seal
palju, nad on "nagu oa õiekesed" ja kui veab, siis
mõni tuleb kaissu ka. Harmoonia on puhtalt vanapärane,
lisatud on ainult yks torrõkäik.
|
Urmas: laulud on saadud ühehäälsetena,
kogu mitmehäälsus on meie välja pakutud. |
|
Ütsiotsõst, lauludest ja nende
päritolust rääkisid Sommeri Lauri ja Kalla Urmas. |
|
|
|
Lauri: Seda kvartetti tahaks väga edasi teha,
täie andumusega, tuleb ainult laulda ennast yleni sinna yhtsesse
kanalisse, lasta lauludel julgelt ennast kanda - olen ikka tundnud,
et paljud asjad jäävad poolele teele, sest inimesed ei
viitsi tööd teha või pole neil aega syveneda -
lauludes on nii palju ja laulik olla on kõigil aegadel väärikas
ja aulik elukutse. See avalikkuse ja isiklikkuse kysimus on alati
õhus, mul endalgi, sest mu oma laulud on põhiliselt
"hääled tagatubadest". aga laiemalt eriti siis,
kui muusikutest tehakse celebrity´d - mis oleks nagu
mingitsorti yhiskonna liigutus, et nad valutult ära seedida,
sest kui midagi on sildistatud "lahe" ja "omapärane",
kui nende pilte on mitmel pool nähtud,lugusi käiatud,
juttu kuuldud jne., siis on nad mõnede jaoks paigas ja pole
vaja edasi mõelda. Aga kui laulja syda on puhas, kui ta ei
esine, kenitle, ylba ja pateetikat ei pane, siis inimesed saavad
sellest midagi ja ei loe enam koht ja aeg, ei loe ykski tendents,
sest lavagi on ainult võimalus kommunikatsiooniks ja kui
kandumine käib, pole muul enam tähtsust...
|
|
|
|