Mida veel võiks arvata kiiruga..
Lugesin kunagi ühest tööst kus kirjeldati õpetamismetoodikat lastele, antud laul oli ka materjalis, kuidas siis visualiseeriti uhket Kaseküla meest kel oli kõige uhkem regi mis säras nagu kuld.
Labajalavalsi sõnad aga tihtipeale, eriti veel saartel, ütlevad paljude asjade kohta kenasti viltu väikese ümberütlemise või vimkaga. Suguelundid muutuvad karvamütsideks, kasuka käiseks, rippuvateks, kõvadeks ja karvasteks esemeteks jne.. toredad küla värvikad tegelased saavad päris pilkealuseks ja veel nõnda, et pilkealustel endilgi on suu kõrvuni..
antud laulu paralleele piiludes tundub samuti mulle, et laulu sattunu on pigem pilkealune; nt:
J. Liiv: Sellel olid sõnad ka:
%%
Vana Vaimõisa vahi Peeter,
kõige litsim mees,
kõnnib regi tal r#e#etallal,
nahknaelad sees.
%
Ma ei tea. Vana, vana laul. Väga vana. Vana kõrtsu raidu õieti.
%%
RKM, Mgn. II 1481 e < Haapsalu raj., Uue-Kasari kolh. Kesküla /Kirbla/ - I. Rüütel < Johannes Liiv, 60 a. (1968). Lit. E. Tampere 1988.
Pigem on Mihkel, olgu ta siis mis külast tahes, vaene sell, kellel on luuregi nahknaeltega ja puujalased all - kondid, nahk ja puukotad? "Litsim" siinjuures ei pruugi tähendada kerglasi elukombeid vaid lihtsalt santi. Või kuis teile tundub?
Puupöörad püksi ees satuvad samuti naerualuseks "Saunamees Antsu" ning "Meie Err" lauludes, samuti vanemates pilkelauludes:
E 7725/6 (4) < Ambla khk. - J. Ekemann < Mai Lingert (1893)
tüübinimed kontrollimata
Kolm aita
Laulud kodust ja lapsepõlvest
Noored mehed, ellad vennad,
Mis te tühja kiitelete
pag. 7726
Üle liiga oopelete,
Mis on teila rikastella?
Üks on aita õuessagi
See aita lina luista.
Mis on sealla aidassagi?
Üks on kerstu aidassagi,
Mis oli sealla kerstussagi?
Vanad püksid kerstussagi.
Mitu nuppu pükste eessa?
Üks oli nuppu pükste eessa.
Seegi puu pöörastagi
See oli teila rikastella.
Tule meile vennikene,
Tule meile vaatamaie,
Mis on meilla neidudella.
Kolm on aita õuessagi
Üks oli aita kulda harja,
Teine aita hõbeda harja,
Kolmas aita vaski harja.
Mis on aita kulda harja?
See on noorte neitsikeste.
Mis on aita hõbeda harja?
Seep on noorte naiste aita.
Mis on aita vaski harja?
Seep on noorte meeste aita.
Mis on meila neiu aidas?
Ait on täide kastisida
Kastid täide siidisida,
Kasti nurgad taalerida.
Mis on meila naiste aidas?
Ait on täida kerstusida,
Kerstud täide kangaida,
Nagid täide riideida.
Mis on meila meeste aidas?
Ait on täide salvesida,
Salved täida nisuda
Salve nurgad raksuvad rahada.
***
E 16859 (6) < Kroonlinn < Vaivara khk. - D. F. Roosipuu (1895)
uuem rahvalaul
Priiks saanud teo mehe õiskamine.
Ma olin enne mõisa mees
Puu pöör oli püksi ees,
Nüüd aga olen linna mees
Hõbe nööp mull püksi ees
Enne mina olin mõisa mees
Nina tahmas mulla sees
Nüüd olen lin̄a mees
Keik mull puhtad, mis mull ees.
***
EÜS IX 296/7 (46) < Tarvastu khk., Vana-Suislepi v., Vooru k. - Jaan Müür < Elts Kaigas, 45 a. (1912)
tüübinimed kontrollimata
Lauliku sõim
Laulud laulust
Kaasitused.
Mis sa laulad, lampi lõuga,
Mis sa kõõrutad, nõna kõver;
Sul ei ole häälta häste laulda,
Ega viisi veeretada.
Suu sul viltu viina pool,
Nõna kõver kõrtsi pool;
Suu sul soolika limaga,
Keele pera kesvi täis.
pag. 297
Istud kõrtsi ukse ees,
Puu pöör püksi ees,
Tati rida rinna ees.
Mine meie maie pääle,
Noorte meeste nurme pääle,
Sääl võta äkle häälesse,
Adra kurge kurgusse,
Reha varsi rinnusse,
Siis tule vastu laulemaie,
Laulemaie, luulemaie.
***
H II 17, 68 (78) < Märjamaa khk., Tolli m. - M. Siedermann (1889)
siirdevormiline laul
tüübinimed kontrollimata
Ants oli aus saunamees
Lüroeepilised laulud
Ants oli väike sauna mees
Saun oli suure laane sees
Undid karud käisid sees
Rebane sittus katusel
Antsu katus lagunes
Antsu malgad mädanesid
Ants läks mõisa kaevama
Seitse siga saani ees
Vana kult ta'l kutsariks
Piibu togi on ta'l suus
Sea sit tal togi sees
Tati rida rinde ees
Puu pöörad pükste ees
Laudi roikad lapi ees. -
jne..
teisalt nahkpüksid on muidugi jõukuse, isegi priiskava kentsaka jõukuse sümbol
[
www.folklore.ee]
(vt ka "kirp aknast välja, nahkpüksid jalga)
aga pigem on need nahkpüksid võibolla hiljem tulnud nahknaelte asemel? nahkpükstes käima võib tähendada ka suisa alastust ent sel puhul jääks va pöörad ära..
"rikas" võib ka üle vindi keeratud pilge olla:
Vaat see on rikas mees, kellel on tatirida rinna ees, seitse siga tõlla ees, puupöör püksi ees.
[
www.folklore.ee]
Kas nahknael võib olla raudnaela vaste? "Kõva kui raudnael"
[
www.folklore.ee]
võib mõtiskella mõnel mõistlikumal kellaajal vist..
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Lauri Õunapuu
lauri[ät]metsatoll.ee
+372 56155559
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _