Paar sõna ka autorist, kellest entsüklopeediad veel vaikivad -
Eesti Postimees ehk Näddalaleht : ma- ja linnarahvale, nr. 37, 10 sept. 1886:
Tartust. Liiwimaa wälja näitusel Tartus 24 Augustil
/../
Naesterahwa käsitöösid oli wälja pantud 80 nummert, umbes 152 üksikut tööd; neist said brongs aurahaga järgmise palgatud
/../
Alide Selting Helmest osawa kanga kudumise eest. Neiu Alide Seltingi isa sai oma walmistatud teljede eest 10 rubl. aupalka
/../
Aliidet on veel ära toodud mitmel pool osava kangakudujana.
***
Wirulane : poliitika, kirjanduse, teaduse, põllu- ja käsitöö ajaleht, nr. 39, 23 sept. 1886
Kirjutab sellest samast väljanäitusest, vabandan vigade pärast, ei hakanud praegu ajapuudusel tekstituvastusprogrammi apsakaid parandama:
/../
Kui "isid ihu- ja hingetoidu kallalt ära pöörame ja ihukatte jauskonua peale maatame, mis enamiste Eesti naisterahwa "äputöösl näituse peale oli jõuudnud. siia tuleks minu tumil sulel tunnistada, et see janskoiid nüid eestilikult alandlikum oli kui möödaläinud aastate ivSljanSitustel. Minu armauitne ei mõinud siin kuhngile mujale pcaseda kui aga siuna, et parema ja peenema näputöö tegijad Eesti neiud ja noorikud oma tööd tänamisele sakste mSljanäitusele ei olnud toonudgi. Selle wastu oli aga iseäranis kena «aadata, kuda Eesti neiu, Alide Selting Helmest, näitusel näputööd tegi, nimelt kangast kudus. Hea isa oli talle nii head teljed teinud, nagu teistel Eesti neidudel kellegi! El ole. Nimelt oli süstik teljete juures nii osawaste käima seatud, et kudujal neiul sugugi tarmis ei olnud oma näppu temasse pista. Süstik oli omas ametis niisama wirk, nagu neiu omas ametis: ta siruS ise neiu terase silma ai kanga lahku mööda tulist rutt" edasi tagasi, nii ktlreste, et sualaat nagu seinakella tikkel ühte puhku pidi loksuma. Neiu pahem käsi seifis lahti laskmata sualaadi turja külles ja parem käsi niisama lahti laskmata nõnda nimetatud süstiku paela külles, millega ta süstiku käima lõi. Nii tõmmao ta parema käega ikka ükskord süstiku paela, millega ühtlast süstik oina lõngaga kanga lahust läbi lipsas, "ing siis pahema käega jälle sualaati, et lõnga kangasse kinni illia, ja kangas 'venis aga rindwõlla pooli sualaadi poole pikemaks. Nõuudis see töö neiu kätelt kül juba rvhkestc usinust ja osaivusi, siis ei olnud tema jalgadele mitte paremat pidu lubatud ega wähemat ülesannet täita antud: neile oli isa, kui ma lugemisega ei eksinud üheksa tallasmöl sökkclauda 'valitseda annud ja need üheksa kätsiwad neiu Nlide Seltingi kärmete jalgade al nagu oreltklahwtd köstri sõrmede «l, kangas oli jo oma toimekirja poolest õige kunstlik ja nõuudis siis kuduja jalgade käest õige osawat tallaslaua tantsu. Mõned talueided waatlesiwad tallaslaua tantsu, süstiku sirumtst ja sualaadi loksumist nagu ilmaimet ja igaühe silmist oli lugeda, piaks mina ehk minu iütar ka niisugused teljed saama ja nõnda kududa mõistma! Ja muidugi, kes EeSti eit ei piaks kül niisugust kangakudumist heaks kiitma ja ise nõnda kududa ihaldama.' Aeg on igal ühel kallis ja neiu Seltingi miistl kududes läheb kudumine nagu lennates edasi, ka kõige pikema kanga maha saamine ei pruugi üleswedamisest mitte palju hiljemaks jääda. Wäljanäituse härradgt tundfiivad ära, et niisugune kangakudumiue ikka ka midagi wäärt on: nad andstmad neiu Seltingile tema kangakudumise eest brongs auuraha ja teina isale nii heade teljede tegemise eest 10 rbl. See oli kül muidugi palju „eestim" auuhind, kui näituseks Musso härra oma märjukese eest sai, mille tegemine pealegi ka ammune mana kunst on, aga, noh igal asjal piab ikka ka oma mõõt olema, nõnda ka wäljanäituse härradel ja nende armulisel lahkusel auuhiudade andmise juures. Eks nad pia ikka ka maatama, kes auuhiuua saaja on. Wäga soowida on, et kvnesoleivatc teljede ehitaja ja nende peal kuduja wacmaks mõtaksimad ning ka Eesli Põllumeeste Seltside iväljanäituSte peal oma teijeid ja nendega kudumist näilaksimad. See ärataks ja õpetaks igat peremeest nende teljete järele-tcgemisele ja igat perenaist järele-kudumisele. /../
[
dea.digar.ee]
***
Eesti Postimees ehk Näddalaleht : ma- ja linnarahvale, nr. 36, 3 sept. 1886
Kirjutab Alide isa leiutatud kangakudumismasinast:
/../
Nüüd on Helme maldas üks kangru ametid pidaja sugugond, nimega Selting, ometegi seesugused teljed wälja mõttelnud, kellega õige laia kangast kududa wõib. Et see ülesleide meie naisterahwa käsitöö kohta wäga kasulik ja tähtjas on, seepärast oli siis Liiwimaa wälja näituse juhatus kond heaks arwanud, teljede tegijad meistert ja teljede peal kudujad neiud Alide Selting sija Tartu wäljanäitusele kutsutad ja siin neile, kes hea meelega õppetust tahawad wõtta, feega õpetust pakkata et nad näeks kuda seesuguse laia teljede peal koetakse ja mida tvnsi need teljed walmistatud on. Selle hea töö ja tahtmise üle rõõmustab tõesti iga anus Eestlase süda,, aga weel enam saamad Eestlased see üle rõõmustama kui nad kuulewad, et Liiwimaa wälja näituse komite liikmed need teljed on kangru Seltingi käest ära ostnud ja neid Tartu Eesti põllumeeste seltsile selle tingimisega kinkinud, et Tartu E. põllumeeste selts omalt poolt püiab neid langa kudujate-
le ligimalt tutmustada, see tähentab Neiud A. Seltingi paluda, weel üks ehk paar korda sija Tartu E. põllumeeste seltsi tulla, et tema nende osawate naisterahwastele, kellel tahtmine ja püsid on laia kangid ja tekkisid secsugllse teljede peal kuduma õppita, näitaks ja seletaks, kuda kanga lõngad ülesseätud, niide pantud ja koealgatud peab saama? kül siis osawamad naisterahwad arusaamad ja ka sarnatsete teljede peal wõiwad oma koesid kuduma Hakkata.
[
dea.digar.ee]
/../
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Lauri Õunapuu
lauri[ät]metsatoll.ee
+372 56155559
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _