Nonii, asja lahendab ehk see, et Mats Laarmani käsikirjas algab too salm:
"po-russki, po-nemetski,
jazõki budut tšistõ"
[
www.folklore.ee] :
Selma Lätt
19. juuni. Meile juhatati Paluoja alevis Mats Laarmanni, omaaegset tegelast, kes peaks olema Kaarli valla rahvaluulekoguja (Hurda) suguvõsast. Temalt pidi raske siiski materjali kätte saada olema. Leidsin Laarmanni Viljandi t. 13., kus ta elab üksi: "Ma olen ise peremees, perenaine ja pere."
Laarmann on kahtlemata haruldane teadusemees rahva hulgas. Ta on ajaloo ja kultuurielu teemal kirjutanud täis tervenisti 10 või rohkem raamatut, mis on küll trükkimata, kuid kokku köidetud. Kirjutatud väga selge ja ilusa käekirjaga. Uurinud on ta omaaja tähtsamaid ja "ärksamaid" perekondi, koostanud nende sugupuud, muuseas ka Laarmannide, siis veel rahvaluulekogujate Peeter Ruubeli, Mihkel Ilusa perekonna ajaloo. [---] Suurt tähelepanu on ta pühendanud Sammaste küla kultuuriloole, kus ta vanemad kolmandat põlve olid kooliõpetajad (alates 1824). Ka on teateid sellest, kus olid ja millal tulid majadele esimesed korstnad, saksamaa adrad jne. jne.
Veidi umbusklikult küll annab oma teadmisi edasi. Pahandab mingisuguste "poisikeste" üle, kes tulevad ja küsivad, et anna aga materjalid neile. Mina seda viga küll ei tee, kuid arutan siiski, et need tööd peaks olema teadusemeestele ja rahvale kättesaadavad. Eriti viimane sõna teeb Matsi silmad märjaks. Muidugi on tal olnud palju ränki elamusi ja kaotusi. Ka oma lemmikraamatukogu, kus olnud palju Baltimaade ajalugu puudutavaid teoseid, on ta kaotanud, see on lihtsalt hävitatud. Vaidleb teadlastega meeles ja mõttes. Ei ole rahul V. Alttoa Kitzbergi-raamatuga ja Põhjasõja materjalide väljaandega. Üldse on ta suur õigusenõudja. Saan temalt andmeid siinsete kogujate ja laulikute, ka pastorite (kelle pooldaja ta sugugi ei ole) ja mõisnike kohta.
Räägib huvitavalt ja mõnuga sellest, kuidas Mihkel Ilus Laulu-Mihkli laulud trükki andis. Seda kõnelust peaks küll lindistama. Mats Laarmann olnud nooremas eas ka laulja, kooris laulnud isegi soolo-osa (bariton). Ütleb end olevat 90-nda eluaasta lävel, aga näeb välja seitsmekümnene. Haigusi ta ei tunne, süda löövat väga ühtlaselt. "Las müttab", lausub ise. Selgub aga, et just tema, Mats Laarmann on ise olnud rahvaluulekoguja. Oma korjandustööd aga häbeneb, sest ta olnud sellal poisike ja pole osanud mõistlikult teha. Kritiseerib Sõggelit, kes "teeb ju ise rahvaluulet". Mihkel Ilus oli kohapeal agar seltskonnategelane ja muusikaelu juht. Kord silunud oma habet ning lausunud: "Hm, ja! Rahva hulgas on juhtumisi, Laulu Mihkel kuuleb, teeb laulud ja rahvas laulab, see on ju rahvalaul. Neid laule ei või nii unustusse jätta."
Ta räägib sellest Mihkliga:
— "Kas Su laulud on üles kirjutatud?"
— "Kirjutatud? Ei ole."
— "Neid on vaja trükki anda."
— "See nõuab raha, mul seda ei ole."
— "Sa küsi sealt, kus on."
— "Kas sa annaksid?"
— "Kas sa küsinud oled?"
Lugu lõppes sellega, et Ilus hoidis Mihkli oma talus, andis talle toitu ja lasi oma laulud paberile panna. Nii nägidki Laulu Mihkli laulud trükimusta.
RKM II 107, 392/6
********
[
www.eestigiid.ee]
/../
19. sajandi viimasel aastakümnel liikus tihti Ülemõisa ja Rimmu vahelisel teel siitkandi populaarseim rahvalaulik Laulu-Mihkel, seljakott seljas, talvel roobits vööl ja suvel labidas õlal, kuid ikka suur kannel kaasas. Selliseid seljakotiga talust tallu rändavaid töömehi - linakolkijaid ja kraavikaevajaid - nimetati Mulgimaal kotlasteks või kotimeesteks. Sinna tallu, kus Mihkel töötas, kogunes laupäevaõhtuti või puhkepäevil alati palju rahvast kuulama ta laulu ja kandlemängu. Laulu-Mihklil kui seltsival inimesel oli palju sõpru.
Üheks tema lähimaks sõbraks sai siin Araku noor koolmeister Mats Laarman (1872-1964), kes hiljem kogus ta laule ja eluloolisi andmeid. M. Laarmani teateil Laulu-Mihkel ise oma lauludele viise ei loonud, vaid kasutas tuttavaid lauluviise.
Sageli peatus Laulu-Mihkel Sammaste küla Torimu talus, kus peremeheks oli endine koolmeister Mihkel Ilus. M. Ilus hindas Laulu-Mihklit kui andekat rahvalaulikut ja tegi talle ettepaneku anda trükki oma vanade laulude käsikiri. Laulude kogu "Laulu Mihkli Vana Kannel" ilmus 1895. a. Viljandis trükis.
Laulu-Mihkliga võis tihti kohtuda Rimmu vanas kõrtsis. Ka siia kogunes pühapäeviti palju inimesi teda kuulama.
/../
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Lauri Õunapuu
lauri[ät]metsatoll.ee
+372 56155559
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _