Autor
Sõnum
Timo Kalmu









Sõnumeid:1328
:: Tsiteeri ::
Teema: Reedel, 15. veebruaril kell 19 Tallinna Rootsi-Mihkli kirikus IRÉN LOVÁSZ Ungari
Tallinna Filharmoonia ja Ungari Instituut kutsuvad

Neljapäeval, 14. veebruaril kell 19 Tartu Jaani kirikus
Reedel, 15. veebruaril kell 19 Tallinna Rootsi-Mihkli kirikus

*DIPLOMAATILISED NOODID/ UNGARI
IGAVIKU HÄÄL

IRÉN LOVÁSZ, ZOLTAN MIZSEI vokaal, Ungari *

Mütoloogiline, religioosne, ürgne
Inimhääl, mis on võimeline tervendama
Naisehääl kui jõud
Meeshääl kui instrument, mis burdoonina saadab soolohäält
Varajane muusika – kaasaegne muusika – rahvamuusika – kirikumuusika
(gregooriuse laulud Katalooniast) – igaviku muusika

www.lovasziren.hu <[www.lovasziren.hu]
www.unginst.org.ee <[www.unginst.org.ee]
www.filharmoonia.ee <[www.filharmoonia.ee]

Piletid eelmüügist Tallinnas 120/80 kr, Tartus 100/60 kr müügil Piletilevi
ja Piletimaailma müügikohtades, www.piletilevi.ee
<[www.piletilevi.ee] www.piletimaailm.com
<[www.piletimaailm.com]

Piletid kohapeal 150/100 krooni Tallinnas, 120/80 krooni Tartus.
*
Irén Lovász * on maailmas tunnustatumaid Ungari rahvamuusikuid. Juba tema
esimene heliplaat (“Rosebuds in a Stoneyard”, Erdenklang 1996) pärjati
maailmamuusika auhindadega nii Ungaris kui Saksamaal. Kohe algas ka tihe
koostöö erinevate maailmamuusika-ja jazzansamblitega nagu Makám,
Hungarian World Music Orchestra ja Teagrass, lisaks sellele on Irén
Lovász löönud kaasa ka renessanss-, eksperimentaal- ja meditatiivse
muusika projektides. 1998. a kirjutas Eesti helilooja Peeter Vähi just
tema häälele mõeldud teose, “Ülim vaikus” mis põhineb keskaegsetel
Tiibeti ja Sanskriti tekstidel. Teose on salvestanud käsikellade ansambel
Arsis, Eesti Rahvusmeeskoor ja ungari solist Irén Lovász Kristjan Järvi
juhatusel. (Supreme Silence, CC’nC Records1998). Aastal 2003 pälvis ta
Ungaris eMerToni aasta naislaulja preemia. 2005. aastal rajas ta ansambli,
millega esitab arhailist Ungari muusikat, vaimulikke laule ja keskaegseid
greooriuse koraale. Selles etno-jazzi, maailmamuusika ja crossover stiilis
ilmus ka cd-plaat “Cloud doors”.

Kriitikud kasutavad Irén Lovászi häälest kõneldes sõnu lummav, müstiline,
pehme ning väidavad, et see viib kuulaja lausa erilisse energiavälja.
Iréni lapsepõlvekodus Ida-Ungaris olid rahvalaulud osa igapäevasest elust.
Szegedi ülikooli filoloogiatudengina käis ta ise nii Ungaris kui ka
naabermaades välitöödel rahvalaule kogumas. Tõenäoliselt on väga vähe
rahvamuusikuid, kes omavad nii tugevat teaduslikku baasi kui Irén. 1995. a
kaitses ta väitekirja teemal “Sakraalne kommunikatsioon. Rahvalike
palvete pragmaatiline ja antropoloogiline aspekt”. Oma teadustegevust ja
teadmisi oskab lauljanna ideaalselt ühendada muusikaga ja saavutab seeläbi
hoopis erilise kõrgema tasandi. Sõnumil, mille ta publikuni toob, on
sellevõrra laiem põhi ja avaram mõjuskaala.

*Igaviku Hääl *on esimene osa neljaosalisest plaadisarjast. Selle
lähtekohaks on Iréni tõdemus, et inimhäälel ja laulmisel on läbi sajandite
olnud vaimse tasakaalu ja harmoonia saavutamisel väga oluline roll. On ju
kõikides traditsioonilises kultuurides tekste ja viise, mida kasutati elu
ja kalendriaasta erinevatel pöördepunktidel nii korrapärase maailma kui ka
iseenda vaimse ja füüsilise tervise alalhoidmiseks.

Kontserdil kuuleme vanu, peamiselt suulisel teel edasi kandunud ungari
rahvalaule ja rahvaviise. Lisaks tähtpäevadega seotud lauludele kõlavad ka
arhailised kirikulaulud ja nende paralleelid Euroopast. Meditatiivsust ja
igavikulist mõõdet lisavad naishäälele teda burdoonina saatva meeshääle
improvisatsioonid.
15.02.08, 09:14
Postita
Sinu nimi:
Sinu epost:
Teema:
Message Body
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically.
 **      **  **     **  **    **  ********   **     ** 
 **  **  **  ***   ***  ***   **  **     **  **     ** 
 **  **  **  **** ****  ****  **  **     **  **     ** 
 **  **  **  ** *** **  ** ** **  **     **  **     ** 
 **  **  **  **     **  **  ****  **     **  **     ** 
 **  **  **  **     **  **   ***  **     **  **     ** 
  ***  ***   **     **  **    **  ********    *******