Ristnast kiiruga niipalju. Mereentsüklopeediat ei olnud käepärast, aga seal leiab ka lisa.
Ehitati 1905, alates 1915 Balti laevastikus, 1918-1922 Sooma vabar., 1922.1940 EV, 1940-1958 NSVL Baltilaevastik, vanarauaks
Tsiteeri:1923. a. pöördus Ants Piip Mereasjanduse Seltsi liikmena ja Saaremaa rahvasaadikuna vabariigi laevandusameti poole ettepanekuga saarte ja mandri vahelise laevaühenduse korraldamise asjus.
Ettepanek leidis valitsuse poolehoidu. Alates 1923. a. teisest poolest hakkasid Kuressaare ja mandri vahel kurseerima aurikud Ristna ja Endla.
Kaptenmajor Gustav Sääsk oma mälestustes kirjutab:
Laev, millel polnud tagurpidikäiku
Pärast Vabadussõda oli meil suurem töö miinide traalimine. Neid oli meie vetesse pandud küll venelaste, küll sakslaste poolt. Traalimiseks meil õiget laeva polnud. Selle asemel, et neid osta inglastelt, kellel vastavaid moodsaid laevu oli, osteti Soomest kaks end. vene rataslaeva, mida venelased olid sõja ajal traalimiseks kasutanud ja siis Helsingisse maha jätnud. Laevu müüs Soomes üks vene mereväeohvitser ja ostjaks meie pool olid jällegi venelased, kes teenisid mereväebaasis.
Soomest ostetud rataslaevadele pandi nimeks "Ristna" ja "Suurop”. Esimesest sai pärast miinide väljatraalimist reisilaev Kuressaare ja Rohuküla vahel. "Suurop" jäi seisma.
Meil olid nüüd Paljassaare laod miine täis, kuid polnud laeva, mis neid oleks võinud vajadusel veesta. Kui tuli arutusele, kas osta Inglismaalt uued laevad või vanad rataslaevad ümber ehitada, saadeti üks merebaasi insener Inglismaale laevu vaatama. See tuli tagasi ja ütles, et soovitud laevu saada pole, kuigi nagu pärast selgus, neid laevu oli saada küllalt. Selle kohta oli omal ajal isegi ajalehtedes poleemikat.
Nüüd hakati siis sadamas rataslaevu ümber ehitama, mille kohta järelvalvet pidas baasi insenermehhaanik kapten Ananitsh, kes oli ka rataslaevade ostjaks Soomest.
"Ristna" sai valmis 1928. a. suvel. See oli nõnda ehitatud, et võis peale võtta 150 miini. Komandöriks määrati üks vanem mereväeohvitser. Laev tegi Tallinna reidil vastava komisjoni juuresolekul proovisõite. Pärast seda läks sõjasadamasse, et kadetid peale võtta ja nendega õppustele minna.
Komander andis laevale täiskäigu tagasi, et kiirust vähendada, kuid masin ei võtnud tagumist käiku sisse ja jooksis täie kiirusega sadamakaisse, mille tagajärjel laeva vöör sai raskelt kannatada.
Juurdlust toimetamata Salza tagandas komandöri. "Ristna" läks uuesti remonti. Selle valmimisel määrati mind laeva komandöriks ja saadeti kadettidega õppesõidule. Tegime esimese peatuse Loksal. Tahtsin minna sadamasse sisse, kuid sadam oli purjekaid täis. Andsin sadama suus tagurpidi käigu, kuid masin ei võtnud käiku sisse ja laev tormas täie käiguga edasi.
Sain veel viimsel momendil rooli poordi võtta, et ära pöörata. Sadamasse minnes oleks jälle puru taga olnud. Järgmisel peatusel kukkusid maha ahjude restid ja tuled kustusid.
Vene mereväelase enesetapp
Hea oli, et asusime vaikses kohas, kus võisime jääda ankrusse. 30-tonnine aurukatel hakkas lekkima ja kui see oleks lõhkenud, poleks meist midagi järele jäänud.
Laeva insenermehaanikuga rääkides ilmnes, et baasi insenermehaanik Ananitsh ei lubanud remondi ajal laeva masinameeskonda üldse mehhanismide juurde. Nagu pärast selgus, olid pumbad ja teised abimehhanismid roostet ja prahti täis.
Esitasin kirjalikult asja kohta aruande ja palusin määrata ekspertide komisjoni uurima, kuid sellel polnud mingeid tulemusi. Ananitsh omalt poolt kaebas, et laeva juhtkond saboteerivat. Kord õppesõidult kadettidega tagasi tulles sõjasadamasse laev ei võtnud jälle tagumist käiku sisse ja nii jooksin vööriga "Lennuki" ühiskajuti aknasse, kust parajasti divisjoni ülem välja vahtis.
Nüüd lõppeks sai nii kaugele, et laeva tuli tehniline komisjon. Selgus, et ektsentrikute ülekande silindrisse kogunes vesi, millel ei olnud väljapääsu ja nii ei saanud kolb liikuma hakata. Masin oli remondi ajal valesti kokku pandud. Kui see viga parandati, töötas masin jälle korralikult.
Sellega selgus, et kapt. Ananitsh oli ise sabotöör ja nagu pärast selgus, ka venelaste spioon. Ta mõistis varsti seejärele ise enda üle kohut, lastes end maha.