Ega minagi ei jaga õpetust vaid kostan nagu mulle kostub, kõik on suhteline:
Tsiteeri:1) ku lauldasse nuodist või mudu paberilt
Kui uusi laule laulikust lauldi, see võiks siiski jaguda rahvalaulu alla.
Tsiteeri:2) ku õpita midagid pähä
Kui mõni laulik mõtles uue laulu välja ja selle nädalavahetusel kõrtsis ette laulis, siis juttude järgi ta harjutas, üks mu sugulane viiulimees Tetermann Torist näiteks.
Tsiteeri:
3) ku võetasse õige kõrgus eliArgilt või muult niisukeiselt sädinalt
Mõnikord olla viiulimees enne noodi ette tõmmanud, et laul ikka "õigelt kõrguselt" oleks - eks ta matkinud koorilaulutraditsiooni vms põhjendus, ent ta laulis ikka rahvalaulu
Tsiteeri:4) ku lepitasse kokku igaSugutsi elistikku või viel ullemb ku jäeta laul katki, et ial ikke ei kõlama ilusast ja vaja kõrgemalle või madalamalle võtta
Seto muttidelt olen kuulnud keset laulu parandusi teistele häältele ette hüütavat või koguni paremat killõt soovitavat. Soomes kästi kehval lauljal lihtsalt vait olla.
Tsiteeri:5) ku siatasse laul või lugu kõrgele kuntsi tasemelle
Kõrge kunst on küll kõrge küsimus.
Tsiteeri:6) ku tehasse ansamblisi ja käia kokku ajrutamas
Pulmalaulikud harjutasid kokku, nii meil kui soomes, teisi kirjeldusi ei tea. Harjutati nii sõnade kui viisi pärast.
Tsiteeri:7) ku esinetasse rahvalle, kes ei sua kuasa laulda ega tainssida aga piavad istuma ja üksi platsutama
Päri.
Tsiteeri:8) sie laul või mäng, millega elatust tienime põle vist kua õte pärimus, sest et "ega pill peret toida"
Viljandimaal olla olnud viiulimees kes ei teinud põldu ja üldse oli vallasant kogu küla meelest - maja lagunes, elas ainult pillimängust. Kui mõisnik vennikese kodust välja kihutas et paremat rentnikku leida kes maja eest hoolitseks, ehitas külarahvas "põlatule" uue sauna, et ta tagasi tuleks või toodaks, sest pillimeheta polnud ka võimalik elada.
Täpsemaid andmeid võin soovikorral otsida ajapikku, need on, mis mulle meelde on jäänud ridadest ja ridade vahelt.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Lauri Õunapuu
lauri[ät]metsatoll.ee
+372 56155559
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _